چهار شنبه سوری. دیزج خلیل علیا
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
چهار شنبه سوری. دیزج خلیل علیا
نوشته شده در سه شنبه 26 دی 1391
بازدید : 995
نویسنده : بيك بابا

 

بعد از جاروب و گرد گیری باز چینی می شد.کف ،دیوار های منزل و حیاط با گل مخصوص ( آغ توپراق) و گل سیلاب( قحره)رنگ آمیزی، کاغذ روغنی یا پلاستیک پنجره های مشبک را تعویض می نمودند( شیشه و پلاستیک برای نصب بر روی پنجره ها از سال های نچندان دور رسم شد).این خانه تکانی تا روز های نزدیک به عید ادامه داشت.بیل زدن باغچه حیاط و تمیز کردن طویله دام ها به عهده مردان بود.

شام چهار شنبه سوری آخر  با همراه بردن مقداری مغز بادام، گردو ، سنجدوتنقلات دست ساز به بازار شبستر فروخته وبا پول تهیه شده سعی می کردند( خنزر پنزر) یک دست لباس ساده یا چادر گلدار، کوزه آب، شانه چوبی، شیرینی مخصوص چای، چایی،ترقه، فرفره یا جغجغه، جوراب ونخودچی، کشمش و شیرینیجات رایج آن زمان را خریداری و به منزل بیاورند( معمولا رفتن زنان به شبستر را عیب می دانستند وخرید ها توسط پدر خانواده انجام می شد، برای خرید کفش زنانه هم با استفاده از نخ اندازه پای دختران و زنان تهیه و از کفش فروش می خواستند کفشی به آن سایز بدهد)

غذای شام روز جهارشنبه سوری عبارت بود از برنج با رشته قرمز و مرغ که بطور معمول سالی یک بار اتفاق می افتاد. قبل از اذان مغرب ، در یک سینی مقداری شیرینی، یک جفت جوراب،یک روسری یا شال،مقداری غذا و چند نمونه میوه که از پاییز نگهداری کرده بودند و یک آینه ،کوزه آب،شانه( هر خانواده بر اساس وسع خود) در سینی یا طبقی گذاشته وبه خانه خواهر یا عروس ،مادر به عنوان هدیه چهارشنبه سوری می بردند.

شب سه چهار شنبه آخر سال را چهارشنبه سوری اول و دوم و آخر دانسته و در پشت بام با استفاده از بوته خار های تهیه شده در پاییز، آتش بر افروخته و از روی آن پریده و اشعاری به این مضمون می خواندند:

آتیل ماتیل چهارشنبه   آینا تکین بختیم آچیل چهارشنبه

حیدر علی خان دی خان دی       مصری قلینج بلینده       ملته قهرماندی

حنا گذاشتن ، اصلاح سر و صورت ،استحمام، گرفتن ناخن کنار جوی آب، پریدن از جوی آب ،تفال زدن( کلید گذاشتن) هم رسومات وبعضا خرافه پرستی هایی بود که بیشتر توسط بانوان در چهارشنبه سوری انجام می شد.بچه ها نیز با دردست داشتن جغجغه های چوبی در کوچه و منزل اظهار خوشحالی می کردند.



:: موضوعات مرتبط: , , سرگرمی ها , ,
:: برچسب‌ها: چهار شنبه , دیزج خلیل , علیا , حنا , دختران ,



مطالب مرتبط با این پست
.